Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Viv Bas - WaarBenJij.nu Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Viv Bas - WaarBenJij.nu

Jakarta

Blijf op de hoogte en volg Viv

01 Oktober 2015 | Indonesië, Batavia

Wat een stad, wat een mensen, wat een verkeer en wat een verschil tussen arm en rijk.

Vanmorgen redelijk fit opgestaan, ondanks dat we half 5 werden gewekt door verschillende moskeeën in de buurt. Tot half 5 héérlijk geslapen, wat een lekker bed.
Dan het ontbijt... zalig, verrukkelijk, smullen! Keuze uit alle soorten ontbijt die je maar kunt wensen. Voor mij natuurlijk de rijst, met ajam, telor, kumis kankung, saté, ..., en alles even lekker. Goede start van de dag.

Om 10 uur met de bus naar de haven van Jakarta en voormalig VOC gebouwen waar nu o.a. een museum van is gemaakt.
Een ander idee van het museum hadden we wel. Weinig over de geschiedenis van Nederlands-Indië, hoewel dat ergens ook wel te verwachten is, praten over dit verleden wordt niet tot nauwelijks gedaan.
In het voormalig gemeentehuis is ook een museum gemaakt. Bij binnenkomst kregen we slippers uitgedeeld waarmee we het museum mochten betreden, waarom? Geen idee! Bas kreeg in ieder geval dispensatie, slippers in zijn maat zijn daar echt niet te krijgen. Binnen viel het tegen, de hele bovenste verdieping was nogal leeg met hier en daar meubels, wat de inrichting van de gouverneur voor moest stellen.
Aan de overkant een drankje gedaan bij café Batavia, waar de tijd stil heeft gestaan. Wat een leuk café. Plassen is een feest op de zwarte toilet met overal foto's van sterren, helden, sporters.

Na het VOC tripje op weg naar een mall en even een hapje gegeten. Bas heeft 2 mooie polo's gescoord en ik sokken met een apart 'vakje' voor mijn grote teen. Kan je zo je teenslippers inschieten met je sokken aan, dat is het hier helemaal, gekke Indonesiërs.

In de bus kijken we onze ogen uit. Hele families op de scooter, slapende kindjes hangend over het stuur en scooters vol met grote zakken rijst. Alles en iedereen rijdt door elkaar, maar ongelukken heb ik niet gezien, het werkt hier zo en iedereen is relaxt.
Langs de weg ligt overal afval, bergen afval. Daar wordt gewoond. Het plastic dat wordt gevonden, kan worden omgewisseld voor geld. Hun leefgeld. Ook langs de rivier wonen ontzettend veel families. Soms in een hutje, soms in een huisje, vaak ook zonder onderdak. Het water stinkt, families wassen zich in dat water, maar doen er ook hun behoeftes in.
Naast de hutjes, kan er ook zomaar een rij mooie woningen staan, ieder met eigen zwembad en een dikke wagen voor de deur. Arm, rijk, het leeft en woont naast elkaar.

Nu even lekker relaxen op de kamer en straks een nasi met saté scoren aan de overkant van het complex.

Morgen richting Bandung, om 9 uur vertrekken we, na dat heerlijke ontbijt natuurlijk.

• 01 Oktober 2015 - 16:57

Abby:

Hè Bas en Viv,

Wat een andere wereld he! Tis even schakelen maar aan jullie verhaal te lezen lukt dat aardig. Ik lees met plezier...... Ps nu hoefde ik niet in te loggen

• 01 Oktober 2015 - 22:21

Astrid Van Vliet-Kemp:

Selamat Pagi, als je dit leest is het natuurlijk bij jullie al ochtend, en kan de dag weer starten met een heerlijk ontbijtje. Hoe is de smaak eigenlijk van het eten in vergelijk met bijvoorbeeld toko Sinar? Drie keer per dag aan de warme maaltijd, je kan straks een hele nieuwe garderobe aanschaffen met een maatje meer, je koffer was toch niet helemaal vol dus kopen maar. Wat je schrijft over de hectiek in het verkeer, zie je hier af en toe op tv, maar nu je het zelf mee maakt is het dan wel te bevatten. Is het goed te doen, wat betreft de warmte en wat is de temperatuur. Geniet straks weer van jullie dag, lieve groetjes, dikke knuffels. Mam

• 02 Oktober 2015 - 20:53

Rodney:

Jaaaaa, dat is even een ander leventje:-) Geniet van alle mooie momenten. Xx

• 03 Oktober 2015 - 12:33

Viv En Bas:

Het is echt genieten! Ik wil graag foto's plaatsen, maar dat wil helaas (nog) niet lukken.