We zijn in Pangandaran! - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Viv Bas - WaarBenJij.nu We zijn in Pangandaran! - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Viv Bas - WaarBenJij.nu

We zijn in Pangandaran!

Blijf op de hoogte en volg Viv

05 Oktober 2015 | Indonesië, Pangandaran

Om half 9 op weg naar Pangandaran, wat een mooie route langs de vele sawa's. Vandaag troffen we het. De mensen aan het werk op de rijstvelden, zelfs ook met karbau. Jeweetwel zo'n os die helpt de grond te bewerken, wat je in de schoolboeken hebt zien staan en op de oude schoolplaten van vroeger. Geweldig om dat te mogen aanschouwen!

Om half 4 aangekomen in het hotel, op 50 meter van het strand vandaan. Heerlijk, dat geeft altijd zo'n gevoel van vrijheid. Als een kind zo blij met Bas en Jan direct richting strand. Even lekker langs de kustlijn wandelen en naar giechelende kindjes zwaaien die ons met grote ogen aanstaren. Lekker dat zand tussen de tenen, met regelmatig ook wat plastic.

Even verderop waren 10 man de vangst van de dag binnen aan het halen. Met 10 man achter elkaar trokken ze de visnetten het strand op. De vis in de manden werden op een groot plastic zeil omgekeerd. Garnalen, visjes, roggen, octopussen, kwallen en ook zeeslangen krioelden door elkaar heen. Langs al het plastic wat ook bij de vangst hoorde, bah, wat een vervuiling! De slangen werden in een kuil gedood en begraven, de kleine visjes en garnalen werden eruit gesorteerd door de vrouwen.

Langs het strand bij een tentje lauwe bintang gedronken met giechelende en starende tieners om ons heen. Alsof we vreemde wezens zijn die uit de ruimte op hun strandje zijn geland. Nou moet ik wel zeggen dat hier weinig toeristen zijn, het is hier erg rustig. Maar ze zijn allemaal even lief en vriendelijk en zo relaxt. Vandaag is vandaag, morgen zien we wel weer wat de dag ons brengt.

Alle kamers liggen op dezelfde galerij met een zitje voor deur. Gezellig even borrelen, dan wat eten (voor ons even geen vis) en met ons hagedisvriendje straks lekker slapen. Alhoewel ik nu ook gezelschap heb van een tetterende imam, geloof dat de moskee zowat in ons hotel staat.

Selamat Tidur